Food Innovation – Hoe 1 workshop maanden werk bespaart

Food Innovation – Hoe 1 workshop maanden werk bespaart

In een eerder artikel over product development in Food schreef ik over je mindset. En dat je heel veel snelheid kan halen als je de boel op durft te schudden. Zoals ik dat geleerd heb in Digital omgevingen. Maar dat werkt dus ook heel goed in Food. 

Ik heb heel wat feedback gehad op mijn vorige artikel. Fijn! Zo weet ik dat ik voortaan maar beter weer in het Engels kan schrijven. Ik zal deze 2 artikelen dan ook vertalen! 🇬🇧😚

Product development in Food

Het is mij duidelijk dat nieuwe producten nodig zijn. Ik denk nog veel meer dan vroeger. En zoals ik in het vorige artikel schreef: ik denk dat succes van de meeste nieuwe food producten niet gedreven worden door nieuwe, baanbrekende technologie. Het is eerder de markt en hoe een product aansluit bij de behoeften van een klant wat het succes bepaalt. En juist dit is vaak een van de laatste dingen die getest wordt.

Ook zie ik dat deze projecten vaak lang duren, veel geld kosten en een behoorlijk risico met zich meebrengen. Ik denk dat dat anders kan.

Mijn oplossing

Hoe werkt het dan wel? Door het om te draaien. Begin met focus op de klant en probeer zo snel mogelijk feedback op je idee te krijgen. Ik doe workshops waarin dit goed lukt. En hier beschrijf ik hoe deze workshops gaan.

Het is belangrijk om je goed voor te bereiden

  • Focus op je innovatie. Focus betekent 1 ding tegelijk doen. Het is onvoorstelbaar wat je in 1 week kan doen, als je je niet laat afleiden. Zorg dus dat je een 3 tot 5 dagen aan niets anders hoeft te denken. Dat is moeilijk, maar het verdient zich terug.
  • Zorg dat er een multidisciplinair team aan tafel zit, zodat alle kennis aan tafel is, en er geen tijd verloren gaat met wachten op input of beslissingen.
  • Zorg dat je team voldoende mandaat heeft. Zo gaat er geen tijd verloren met wachten op goedkeuring, of misschien wordt het resultaat van de hele week wel afgeschoten. Is alles voor niks geweest.

Workshop

Dan is het tijd om aan het werk te gaan. Een goede product development workshop gaat door deze stappen:

  1. Maak je probleem helder. En dat is meestal niet het probleem wat je denkt, maar een achterliggend, dieper probleem.
  2. Bedenk oplossingen voor het grote probleem.
  3. Kies de beste oplossing.
  4. Bedenk hoe je deze oplossing zo snel mogelijk kan testen. Test dan met consumenten. Dit is de meest belangrijke stap
  5. Trek conclusies en maak een helder verhaal waarmee je verder je bedrijf in kan. 

Dit lijkt misschien een maandprogramma. Maar ik ga vaak in 4 dagen door bovenstaande stappen heen.

The proof of the pudding…

Nog even over dat testen. Dat is key. Zonder validatie is alles wat je ervoor bedacht hebt belangrijk. Of juist onbelangrijk. Je weet het gewoon niet. En het is gemakkelijk om van alles te bedenken, maar het belang van feiten kan niet overschat worden. Denk eens aan alle investeringen die je gaat doen, gebaseerd op deze aannames…

Nu is er nogal wat fuzz over die validatie. En eerlijk gezegd, consumentenonderzoek is ook gemakkelijk verkeerd te doen. Maar wat me ook opvalt; er wordt vaak ook onnodig ingewikkeld gedaan. 

Goede validatie kan snel en goedkoop.

Je kunt veel geld uitgeven aan market research bureaus en dan een paar weken wachten op resultaat. Maar gelukkig kan het ook anders. Mijn voorkeur bij Food product concepten gaat uit naar kwalitatieve validatie (wat vinden een paar mensen nou echt?) gecombineerd met kwantitatieve validatie (hoe is de respons op een advertentie met jouw propositie?). Als je hier meer over wilt lezen, vind je dit artikel van mij waarschijnlijk interessant.

Prototype

De belangrijkste les over concept validatie die ik geleerd heb is: hoe echter het product, hoe beter de inzichten. Dus ik maak altijd een prototype. En dat kan een packshot zijn. Of liever nog een echt product. Of liever nog een echt product in de winkel. Enzovoorts.

Om niet te veel tijd te verliezen besteed ik maximaal 1 dag aan het bouwen van het prototype. 

Proces

Mijn methode is een aangepaste versie van een Design Sprint. Dit is een baanbrekende manier om producten te bedenken of te verbeteren, ooit bedacht bij Google Ventures.
Ik ben echt fan. Het is een fantastische manier om hele goede producten te maken. Snel en met weinig risico. En dat is wat we allemaal wel willen. Want, wees eens eerlijk, hoe doen jullie dit nu? 


Ik ben Aart Verweij. Ik doe Design Sprints en aangepaste workshops om snel producten te ontwerpen en deze direct te met consumenten te testen. In 1 week, en zonder dat er fabrieken gebouwd hoeven te worden.

Van gedachten wisselen? Leuk! Neem contact op of op social.