3 soorten hoofdpijn in je eerste Design Sprint

3 soorten hoofdpijn in je eerste Design Sprint

Arrgh!

Sprints zijn weken met veel energie. Er gebeurt van alles en dan lopen de emoties hoog op. Gedrevenheid, opwinding, maar frustraties ook. En niet elke Design Sprint gaat zomaar goed. Een Sprint kan moeilijk écht falen: dat er helemaal niets uitkomt. Maar wat ik hier bedoel is dat je niet eruit krijgt wat zou kunnen. Je krijgt niet alle ideeën op tafel. Of het beste idee wordt niet gekozen.

Kijk eens naar deze dingen, zodat jouw eerste Design Sprint beter gaat dan je had kunnen hopen.

Focus

Er is geen focus, mensen lopen in en uit. De decider heeft maar 2 uur op maandag. Een onmisbaar telefoontje wordt opgenomen. Midden in de Crazy 8’s! Iemand maakt nog even de presentatie van vorige week af. Een van de succesfactoren van een design sprint is de focus die je als team hebt. Jake Knapp wijst naar default gedrag op kantoor wat productiviteit in de weg staat (bv. in deze keynote van Mind the Product). Iets wat je juist wilt doorbreken met je Design Sprint. Je hebt dedicated tijd om met elkaar naar een oplossing te werken. En dat is ook echt nodig. Als mensen in en uit lopen zal je zien dat dit proces verstoord wordt. Mensen zijn uit de materie. En ze moeten bijgepraat worden, wat weer tijd kost en een zeurende hoofdpijn oplevert.

Reserveer voldoende tijd; die heb je echt nodig. Dus probeer het niet in een 2 dagen te doen, maar zorg dat je daadwerkelijk 5 dagen compleet reserveert (nou ja, 4 dagen kan ook, maar minder niet). Probeer het ook niet slim in 1 dag per week, 4 weken lang te doen. Je bent je tijd kwijt aan opstarten en het resultaat is een teleurstelling.

De juiste groep

Het gaat altijd fout als niet de juiste mensen aan tafel zitten. Een belangrijke bron van hoofdpijn is dat er geen beslissers betrokken zijn. Dat hoeft niet direct de CEO te zijn, maar wel een Product Owner of Programma Manager die in het echt (als je sprint al lang achter de rug is) ook beslissingen maakt. Anders wordt de uitkomst niet gedragen en waarschijnlijk ook niet uitgevoerd. Een week hard gewerkt voor niks! Migraine!

Succesvolle teams zijn diverse teams. Als er een beetje van alles in de mix zit komt het mooiste boven. Daar is het proces van Design Sprint ook op gericht; mix en hergebruik van de beste ideeën of snippers ervan. Met te weinig verschillende mensen in het team ontstaat er geen discussie of krijg je dezelfde ideeën die al 3 keer geprobeerd zijn. Echt spannende nieuwe dingen komen niet op tafel. Durf uit je comfort zone te gaan!

Voorbereiding

De week is heel intens. Er wordt keihard gewerkt. Misschien zijn er wel flinke discussies. Soms doet een facilitator zelf mee met de Sprint. Elke facilitator overkomt het een keer: het overzicht is kwijt. Moet je deze discussie door laten gaan, of toch afkappen? Was dat Sprint Goal nu wel de juiste… Het team beland in te lange discussies en komt niet tot een bevredigend resultaat. De facilitator weet dat dit te voorkomen was geweest, als…. Hier heb je een flinke kater van.

Omdat het zo’n intense week is (wie ontwerpt en test er nu een product in 5 dagen?) is er geen ruimte voor zijsporen. Niets is zo vervelend als dat dinsdag rond lunchtijd de Post-ITs op zijn, of dat mensen een stift moeten delen. Of niet weten wat ze moeten doen. De Facilitator moet zich heel goed voorbereiden:

1 – Zorg dat je een checklist hebt van elke dag, en dat alle benodigdheden er zijn. Maak een agenda zodat je niet snel uitloopt.

2 – Leg op maandag uit hoe de week gaat verlopen en wat er van iedereen verwacht wordt. Zorg dat je een slides klaar hebt om dit soepel te doen. Straal vertrouwen uit, dan geven mensen jou en die gekke Design Sprint het voordeel van de twijfel.

3 – Zorg dat je een paar dingen voorkookt: een goed voorbeeld neemt de hele groep snel mee. Maak vast een opzet van de Map zodat het team een vliegende start heeft, en bedenk als Facilitator alvast een paar Lightning Demo’s. Als je in je eerste Design Sprint zit is het lastig om zomaar een goede demo te bedenken.

Wil je meer informatie of ben je nieuwsgierig naar Design Sprints? Neem contact met mij op of laten we connecten op LinkedIn. Ik ga binnenkort een pilot doen en zoek nog teams die mee willen doen.

Veel SPRINT plezier!