Ik heb Levensmiddelentechnologie gestudeerd in Wageningen. En daarnaast Informatica. En doordat ik de IT in ben gegaan heb ik al die tijd niets met mijn Food achtergrond gedaan. Programmeren, projecten leiden, Agile doen. Dingen beter maken. Allemaal leuk. Tot vorig jaar. Toen kwam Food weer op mijn pad. En gek genoeg niet vanwege mijn achtergrond hierin, maar omdat ik zo goed geworden was in workshops om snel producten te ontwerpen. En dat werkt dus ook in Food. Ik deel graag met je wat ik geleerd heb door weer een kijkje te nemen in mijn oude industrie.
Wat mij –met mijn Digital mindset- opvalt bij Food innovatie
- Digital loopt in veel opzichten voorop. Logisch, want het is een nieuwere industrie. Maar ook de dynamiek is anders. De kosten van schalen zijn ontzettend laag. 100 of 10.000.000 gebruikers van je nieuwe app maakt niet zoveel uit. 100 of 10.000.000 bakjes rundvlees-salade nogal. De moeite en kosten voor nieuwe food producten zijn hoog. Nieuwe productie-lijnen, sourcing, verpakking. Natuurlijk moet je label kloppen en je moet de streepjescode aanmelden. En dan heb je je product, maar dan moet je ook nog schapruimte regelen en adverteren. En dan je product stabiel houden, ook als ingrediënten niet meer leverbaar zijn. Lastig allemaal.
- In Food werkt men met een ander tempo. Dit komt volgens mij 1) omdat het vaker grotere bedrijven zijn, en die zijn nu eenmaal trager. En 2) er zijn meer afhankelijkheden voor een project. Maar goed nieuws; Veel van de default manieren om te werken zijn ook maar ooit bedacht. Ik heb afgelopen jaar gezien dat het gemakkelijk anders kan. Veel draait om je mindset. Als het anders moet dan kan dat. Ook in Food.
- Veel producten worden gelanceerd zonder dat het direct duidelijk is dat het een succes gaat worden. Er wordt afgegaan op een mening van stakeholders of oppervlakkige markt-rapporten. En dat is opmerkelijk, want de introductiedrempel bij Food is behoorlijk hoog. En dus is het heel vervelend als producten falen. Dit is in Digital echt al lang not-done.
- Er wordt geïnnoveerd in de levensmiddelen branche. Maar dat zijn vaak geen disruptive innovations. Veel nieuwe producten zijn lijn-extensies, me-too producten of efficiëntie verbeteringen. Zie hieronder het McKinsey 3 horizon model. In Digital probeerde ik tussen de horizons 1, 2, 3 een verdeling van 70-20-10% aan te houden, maar in Food zitten bijna alle resources in H1.
Ok, en nu?
Om relevant te blijven zijn nieuwe producten nodig. Ik denk nog veel meer dan vroeger. En ik denk ook dat de meeste nieuwe food producten niet gedreven worden door nieuwe technologie. Het is eerder de markt en dus marketing die succes bepaalt. In mijn volgende artikel zal ik delen hoe ik korte workshops doe. Die vooral succesvol zijn omdat ze al deze elementen onderkennen. Dan kan jij dat ook!
Bedankt voor het lezen!
Ik ben Aart Verweij. Ik doe Design Sprints en aangepaste workshops om snel producten te ontwerpen en deze direct te met consumenten te testen. In 1 week, en zonder dat er fabrieken gebouwd hoeven te worden.
Van gedachten wisselen? Leuk! Neem contact op of op social.