Soms op kantoor lijkt het andersom. Maar de wereld van de gebruiker is de werkelijkheid, niet jouw business doelen.
Goed Product Management zorgt dat de gebruikerswensen en businessdoelen verenigd worden in een product.
Ik gebruik vaak dit model om betere producten neer te zetten. Het beschrijft de essentie van goed Product Management. Deze aanpak werkt daarom vrijwel altijd.
In de praktijk doorloop je daarom 3 fases:
1. Begrijp de gebruiker
Zorg eerst dat je de gebruiker snapt. Wat zijn de wensen, waar kan zijn leven makkelijker maken? En hoeveel is dat de gebruiker eigenlijk waard?
2. Kijk naar je business-doelen
Kijk daarna wat je zakelijk van het product verwacht. Is het groei, omzet, winst? En hoeveel dan? Als je zakelijke doelen te ver weg liggen wat de gebruiker wil, breng je doelen dichter naar de werkelijkheid van de gebruikers.
3. Maak je product precies op de overlap
In het stukje wat overlapt vind je de perfecte balans tussen waarde leveren en waarde nemen (bijvoorbeeld in de vorm van geld of gebruikersdata)
Zoals je ziet: het model beschrijft niet hoe je dit nu moet doen. Dat is express. Want daar kan je heel veel manieren voor gebruiken.
Veel plezier met je producten maken!